עלילתי

בשמו ובשם אמו אפרתיה ז"ל, מעלה הבמאי עמוס גיתאי את השקפתו על ההיסטוריה, המלחמה והזיכרון. "כרמל" הוא מבט על ההיסטוריה, הזיכרון, המשפחה והמלחמה, המשלב אלמנטים אוטוביוגרפיים - זיכרונות, מסמכים אישיים, חומר ויזואלי ספרותי וגם אלמנטים עלילתיים שהופכים לחומר קולנועי ובו זמנית מתחקר את עצם שאלת הפעולה העיצובית הכרוכה בעשיית סרט. "כרמל" חוקר מספר סגנונות קולנועיים בכדי לנסות להתקרב כמה שיותר לשאלה זו. לסצנות העלילתיות יש מענה של שחזורים היסטוריים של קרבות קדומים שמהדהדים עד עצם היום הזה:
הזיכרונות האישיים מגולמים ע"י הגיבורים עצמם או ע"י שחקנים. כמו כן המצלמה תופסת רגעים של אינטימיות מחוץ לעלילה: הביקור בבית הקברות בחלקת הוריו של עמוס גיתאי,רבקה גיתאי מקריאה לבתה קרן,מכתב שכתבה לה סבתה, אפרתיה גיתאי. תמונות, מכתבים, שירים, זיכרונות, שחזורים, פרשנויות, פנים בכדי להראות את צידה השני של המלחמה,ההרס וההכחדה

מלי בת העשרים ומשפחתה, חיים ביפו ובבעלותם מוסך בו עובדים אביה ואחיה. גם חסן ובנו תאופיק עובדים במוסך כבר הרבה שנים. היחסים בין שתי המשפחות נראים לכאורה טובים אבל מתחת לפני השטח רוחשים רגשות של גזענות, שנאה וקנאה.במוסך הקטן והגועש הזה, החל סיפור אהבתם של מלי ותאופיק עוד כשהיו ילדים והפך בבגרותם  לרומן סוער. כל ערב הם מתחבאים במכוניתו של תאופיק, חיים חיי אהבה שלמים ומלאים, רוקמים תוכניות וחלומות לעתיד ומסתירים ממשפחותיהם את אהבתם. אלא שעכשיו סודם עשוי להיחשף לאחר שמלי מגלה כי היא בהריון. השניים מתכננים לברוח יחד לקפריסין כדי להתחתן אבל טרגדיה פתאומית עומדת לשבש את חיי המשפחות...

ישראל ממוקמת במפגש של שלוש יבשות. המיקום הייחודי יוצר עולם עשיר ומרתק של חי וצומח. רובו של העולם הזה אינו מוכר וגם לא תמיד גלוי אפילו לבני האדם החיים כאן. דרך סיפוריהם של שלושה יונקים - הזאבים של רמת הגולן, חתולי הביצה של הכנרת והיעלים במצוקי המדבר - נפתח חלון אל עולם החי והצומח של האזור, עולם מלא ביופי מדהים, עולם שאין בו אלימות ושנאה ורק יצר אחד מנחה אותו – יצר הקיום.

ניקה בת ה-21 נחטפת כנערות רבות באוקראינה לצורך מכירתה לזנות. איוואן, נשוי לנטשה ואב לאנסטסיה בת ה-12, הפסיד סכום כסף גדול מאוד במשחק קלפים, והאיש שמחזיק בחוב הוא פרנקו, אחד הפושעים האימתניים בזפרוז'יה, שהוא גם האיש שמוכר את ניקה לזנות. איוואן, בתמורה לכיסוי חלק מהחוב, צריך לשמור על ניקה בדירת מסתור למשך שבועיים עד שיבואו לקחת אותה אל יעדה הסופי, מערב אירופה, שם תועסק כזונה.

אח ואחות בני 20 בורחים מביתם בעקבות סוד אפל. הם מוצאים מפלט זמני בשמורת נטושה. כשהאחות נופלת למלכודת מעשה ידיו של רוצח פסיכופת, האח יוצא למסע נגד הזמן במטרה להציל אותה. שומר יערות והכלבה הזקנה שלו, שני שוטרים שחוקים ואדישים, שני טניסאים ושתי טניסאיות, ורוצח שמשוטט חסר דאגות בין המלכודות הפזורות, יסחפו בהדרגה כולם אל מערבולת של אי הבנות, פחדים ואלימות.

סרט התבגרות קומי טרגי, העוקב אחר מחלקת ג'ובניקים בעלי כושר לקוי, העושה טירונות בבה"ד 4 של שנות החמישים. המחלקה מורכבת מבעלי מום פיסיים או נפשיים ומעולים חדשים המדברים עם מבטא כבד של ארץ מוצאם. כל חייל וחייל לנפשו, הם נאבקים כדי לצלוח את הטירונות בשלום.

מאיה, צעירה ממושב בדרום הארץ, עוברת לתל-אביב כדי לממש את חלומה להיות שחקנית. היא מקבלת תפקיד של בחורה מעורערת בנפשה במחזה שכתב ומביים חגי צפריר, הגאון התורן של התיאטרון. ההזדהות של מאיה עם התפקיד והרדיפה שלה אחרי האמת משבשים את החזרות.

ירושלים, שנת 2002: הממונה על משאבי אנוש במאפייה הירושלמית הגדולה נשלח, בעל כרחו לברר את שקרה לעובדת זרה שנהרגה בפיגוע. אבל המשימה, שמתחילה כבירור ביורוקרטי פשוט, עומדת לקחת אותו רחוק מאד מהמחוזות המוכרים לו. מתוך האדישות והאטימות יוצא הממונה למסע הזוי המתחיל בירושלים מורכבת, מסתורית, אנושית, מיסטית. הלילה הירושלמי הופך ליום סובייטי קפוא, והממונה מוצא עצמו מוביל שיירה הזויה על פני מרחבים זרים לחלוטין, כדי לקבור את העובדת בכפר הולדתה.

השנה היא 1968. נער יליד הארץ מוצא עבודה לקיץ אצל ניצול שואה המתפרנס משדכנות והברחת טובין. משרדו של השדכן ממוקם בירכתי בית-קולנוע מתפורר, המנוהל על ידי שבעה גמדים רומנים שניצלו מתאי הגזים על ידי ד"ר מנגלה הנודע לשמצה. במהלך הקיץ, השדכן המסתורי נוטל עמו את הנער למסע-חניכה אל נבכי מעמקי העיר התחתית של חיפה, שם האהבה לובשת דמויות וצורות מפתיעות וההיסטוריה הופכת למיתולוגיה.

קומדיה מצליחה בכיכובם של צוות תוכנית הטלוויזיה "ארץ נהדרת".
האם אכן צדיק ורע לו רשע וטוב לו? האם לאלוהים בכלל אכפת? ואולי תושבי סדום (מונח ששרד בעיקר ככינוי גנאי לחילונים, תל אביבים, שמאלנים, ושאר רשעים) הבינו מזמן שהדרך הנכונה היא לחיות את הרגע בלי לעשות חשבון לאף אחד? על שאלות אלה ועוד מנסה להשיב הסרט "זוהי סדום", המגולל את השבוע האחרון בתולדות עיר החטאים המפורסמת ביותר בהיסטוריה.